Skip to main content

THIJS

31 JAAR | MANAGER OPERATIONS | HBO

THIJS

31 JAAR | MANAGER OPERATIONS | HBO

thijs theunissen, manager operations, wec lines

MAAK KENNIS MET THIJS

Als geboren en getogen Eindhovenaar kwam Thijs niet zo snel in de buurt van water, behalve kanovaren op de rivier de Dommel. Zijn ogen voor de scheepvaart en alles wat er in het water gebeurde, gingen open tijdens een boottocht van Curaçao richting Klein Curaçao. Voor Thijs hét moment dat hij ook wilde gaan varen!

Na een opleiding aan het Rotterdam Mainport Institute (RMI) gaat Thijs aan de slag bij een Nederlandse rederij (een bedrijf met schepen) als Maritiem Officier, dat wil zeggen zowel machinist als stuurman. De kennis van de praktijk aan boord past Thijs inmiddels toe bij zijn baan aan wal bij een Nederlandse containerrederij. Hier startte hij als Vessel Operator.

Ondanks dat hij geen ervaring had binnen de containerlogistiek is hij inmiddels doorgegroeid tot Manager Operations. Een veelzijdige functie, aldus Thijs: “Dagelijks ben ik bezig op operationeel vlak. Een belangrijke positie waarin altijd een afweging gemaakt moet worden tussen praktische mogelijkheden en een commercieel gevolg. Zo ben ik veel in contact met havenautoriteiten, terminals, kapiteins en scheepseigenaren, sluit ik overeenkomsten af en ben ik bij onze schepen ook op technisch gebied betrokken.”

Hoe ziet zijn gemiddelde werkdag er dan uit? “Mijn operationele team en ik dragen samen zorg voor het aanhouden van het ‘hoofdvaarschema’, te vergelijken met de dienstregeling van een bus. Dit is natuurlijk een grote uitdaging, maar voor de ladingeigenaar wel heel belangrijk om te weten wanneer de producten arriveren! Vanwege mijn tijd als Maritiem Officier ben ik nog steeds geïnteresseerd in schepen en bezoek ik deze nog geregeld voor een kop koffie met de kapitein. En om een oogje in het zeil te houden natuurlijk”, legt Thijs uit.

Binnen de logistiek en scheepvaart gebeurt er ontzettend veel op het gebied van duurzaamheid en nieuwe digitale oplossingen. Thijs vertelt: “Heel veel schepen worden geretrofit. Dit kun je vergelijken met een oude fiets die nog steeds werkt, maar wel een beetje verouderd is. Doordat je nieuwe technieken toepast, werkt alles net een stukje beter. Bij onze schepen betekent dit dat ze minder uitstoten. En dus duurzamer kunnen varen. Jongeren gaan hier een belangrijke bijdrage aan leveren in de toekomst. Daar ben ik van overtuigd.”

“Mijn advies aan jongeren die denken aan een carrière in de haven? Maak je niet te druk om cijfers of het niveau van je opleiding. Wat echt telt, is dat je altijd je best doet en veel praktijkkennis opdoet. De logistieke sector biedt volop kansen om door te groeien, dus grijp die met beide handen aan. Met de juiste instelling kun je hier echt alles bereiken”, besluit Thijs enthousiast.

WIL JIJ NET ALS THIJS OOK AAN DE SLAG IN DE HAVEN?

HBO MARITIEM OFFICIER

Een betaalde vakantie? Niet helemaal, er moet toch ook hard gewerkt worden. Maar het komt wel in de buurt. Wie hbo Maritiem Officier afrondt, gaat de hele wereld over!